Het barbecueweer laat nog even op zich wachten, maar als het dan zover is heb je in ieder geval alvast een heerlijke salade gevonden om er bij te serveren.

Deze rode coleslaw is een variant op de traditionele coleslaw. Zelf vind ik hem met rode kool lekkerder dan met witte kool, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ben je toch meer liefhebber van witte kool, dan vervang je de rode kool simpelweg.

In de traditionele versie wordt veel mayonaise gebruikt in de dressing. Nu heb ik hem zelf liever wat frisser en daarom heb ik de mayonaise grotendeels vervangen door zure room.

Een typisch Zwols gerecht is mosterdsoep. Door toevoeging van kookroom krijg je een heerlijk romige soep. De hoeveelheid mosterd die je gebruikt moet je vooral af laten hangen van je eigen smaak, veel proeven tussendoor dus. De ene mosterd is bovendien de andere niet, dus ook daarom is proeven erg belangrijk. Als er eenmaal te veel in zit is het lastig de juiste smaakbalans terug te vinden, wat extra toevoegen kan altijd. Begin daarom altijd voorzichtig.

Ik serveerde heerlijke kaasstengels met zeezout bij deze soep. Mosterd en kaas vind ik namelijk een erg goede combinatie. Bovendien vind ik het erg lekker om iets knapperigs bij de soep te serveren, zeker omdat er verder weinig textuur in de soep zelf zit.

Afgelopen week kreeg ik van Van Beekum Specerijen foodpost met daarin onder andere pumpkin spice mix.

Bij pumpkin spice denk ik altijd terug aan de eerste date van mij en mijn vriend. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar het komt er op neer dat het niet helemaal liep zoals we in gedachten hadden en mijn vriend uiteindelijk ongeveer 4 uur later dan gepland arriveerde. Maar wel mèt pumpkin spice latte van Starbucks. En uiteindelijk is het dus allemaal heel erg goed gekomen en heeft pumpkin spice voor ons een beetje een symbolische betekenis gekregen.

Ik heb vorige week al verklapt dat deze maand in het teken van Overijssel zal staan. Overijssel staat bekend om zijn vele hanzesteden zoals Zwolle, Ommen, Deventer en Kampen. Leuk feitje is dat Zwolle dan wel de hoofdstad is van Overijssel, maar Enschede is de grootste stad.

Even zoeken op internet leerde mij dat Overijssel best veel streekgerechten kent zoals Deventer koek, kampersteur en Zwolse mosterdsoep.
Dat betekent dat er weer genoeg te proeven en uitproberen valt deze maand.

Het eerste recept wat ik gemaakt heb is een echt ouderwetse Twentse soep: humkessoep. De soep dankt zijn naam aan de humkes, oftewel stukjes snijbonen in de soep. Overigens wordt deze soep ook in de Achterhoek al van oudsher gemaakt.

Deze kaasstengels heb je in no time gemaakt en ze zijn ook nog eens ontzettend lekker. Zeker als ze net uit de oven komen en de kaas nog lekker warm en gesmolten is. Maar mocht je ze niet in één keer allemaal op eten (haha..) dan zijn ze koud ook nog altijd de moeite waard. Heel erg gezond zijn ze niet, maar ik vind dat je jezelf best weleens mag trakteren op wat lekkers (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat gezond eten niet lekker is, want dat is alles behalve waar).

Ze zijn lekker voor bij de soep of om zo weg te knabbelen. Ik maakte deze kaasstengels bij mijn Zwolse mosterdsoep. Ik vind mosterd en kaas sowieso een goede combinatie en ik vind het altijd lekker om iets met een bite bij de soep te serveren.